Zowat iedereen – dus ook uw (potentiële) klant – start zijn zoektocht via Google. Het is dan ook essentieel om hier als bedrijf maximaal aanwezig te zijn. De zoekmachine biedt met de gratis Google My Business-service de mogelijkheid om uw zaak extra in de kijker te zetten. U kunt alvast uw bedrijfsgegevens toevoegen (adres, telefoonnummer, website, openingstijden, ...) en die worden dan getoond op de Google-zoekpagina én op Google Maps. Zo hebben geïnteresseerden meteen alle informatie bij de hand. Vergeet niet om foto’s van zowel uw gevel (voor extra herkenbaarheid bij uw klanten) als van uw producten toe te voegen.
Wanneer iemand nu via Google naar uw zaak zoekt, ziet die alle informatie in een overzichtelijk kadertje. Gebruikt hij de Google-app op zijn smartphone, dan kan hij u meteen bellen door het vermelde telefoonnummer aan te klikken. Hij kan zo ook gemakkelijk een routebeschrijving opvragen via Google Maps.
Houd er wel rekening mee dat klanten beoordelingen en reviews aan uw bedrijfsprofiel kunnen toevoegen. Krijgt u een negatieve recensie, dan kunt u die niet wijzigen of verwijderen. Beschouw dat evenwel niet als een nadeel: zo’n feedback is waardevol om uw dienstverlening nog te verbeteren.
In een persoonlijk dashboard ziet u hoe vaak men onder andere uw zaak via Google gevonden heeft, op uw telefoonnummer geklikt heeft en een routebeschrijving opgevraagd heeft.